Korytarz życia na drodze – czym jest? Jak utworzyć? Zasady dla kierowców
Czym jest korytarz życia? To ułatwianie przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu, który jedzie do chorego lub do wypadku drogowego, przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi. Sprawne utworzenie korytarza życia jest szczególnie ważne na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie szybko tworzy się korek. Gdy liczy się każda sekunda, służby ratownicze powinny mieć nieutrudniony dojazd do pacjenta. Im szybciej uczestnicy ruchu ułatwią przejazd, tym większa szansa, że uda się uratować czyjeś życie. Jak zrobić korytarz życia? Czy wiesz, do której krawędzi jezdni powinieneś się przybliżyć? Czy grozi Ci mandat, jeśli nie dostosujesz się do przepisów? Czytaj dalej i poznaj najważniejsze zasady oraz aktualne przepisy.
Spis treści:
- Co to jest korytarz życia (ratunkowy)?
- Kiedy należy zrobić korytarz życia?
- Jak się robi korytarz życia na drodze?
- Jakie są zasady tworzenia korytarza życia w zależności od ilości pasów ruchu?
- Czy tworzenie korytarza ratunkowego jest obowiązkowe?
- Jaki mandat za odmowę utworzenia korytarza życia?
- Dla kogo tworzy się korytarz życia?
- FAQ- sekcja pytań i odpowiedzi
- Czy korytarz życia różni się w zależności od kraju?
- Jakie pojazdy mogą korzystać z korytarza życia?
- Czy są jakieś wyjątki od reguły tworzenia korytarza życia?
- Co robić, jeśli nie można bezpiecznie utworzyć korytarza życia?
- Czy istnieją specjalne zalecenia dla motocyklistów w kontekście korytarza życia?
- Jak edukować społeczeństwo na temat korytarza życia?
- Czy korytarz życia wpływa na czas dojazdu służb ratunkowych do miejsca wypadku?
- Jakie działania podejmują organy rządowe, aby promować tworzenie korytarza życia?
- Podsumowanie
Co to jest korytarz życia (ratunkowy) ?
Metoda stworzenia wolnego przejazdu dla pojazdów ratowniczych poprzez przesunięcie się stojących w korku pojazdów w kierunku najbliższych krawędzi drogi jest prawnie uregulowana m.in. w Austrii, Niemczech, Czechach, Słowenii i Szwajcarii. W Polsce obowiązek tworzenia korytarza życia został wprowadzony w życie stosunkowo niedawno, bo 6 grudnia 2019 r. Korytarz życia jest też nazywany korytarzem ratunkowym. Krótszy czas przejazdu służb ratowniczych zwiększa szanse poszkodowanych na otrzymanie pomocy na czas, a zdarza się, że nawet na przeżycie.
Kiedy należy zrobić korytarz życia?
Jeśli widzisz, że droga zaczyna się korkować albo usłyszysz sygnał dźwiękowy – zjedź na bok pasa. Gdy zauważysz zator na drodze, to nie czekaj na sygnał karetki, radiowozu lub wozu strażackiego. Zjedź na bok! Nie czekaj do ostatniej chwili. O korytarzu życia warto pamiętać przez cały czas poruszania się po drodze. Zanim wprowadzono obowiązek tworzenia korytarza życia na drodze, zdarzały się takie sytuacje, że występował chaos i nieporozumienia uniemożliwiające przejazd służbom ratunkowym.
Powyższe zdjęcie pokazuje korytarz życia a4 a dokładnie zgorzelecki odcinek autostrady A4, w którym kierowcy zachowali się wzorowo, tworząc przejazd dla służb ratunkowych.
Jak się robi korytarz życia na drodze?
Podstawowa zasada przy drodze dwupasmowej mówi, że kierujący pojazdami poruszającymi się lewym pasem powinni zjechać jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a poruszający się prawym pasem – do prawej krawędzi. Obowiązek prawny tworzenia korytarza życia dotyczy kierowców poruszających się drogami o co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. Korytarz życia na autostradzie jest o tyle ważny, że pas awaryjny jest wąski i może być zablokowany przez uszkodzone pojazdy czy części nadwozia. Nie zakładaj więc, że służby ratunkowe zamiast korytarza ratunkowego mogą wykorzystać przestrzeń na drodze, jaką jest pas awaryjny. Pas awaryjny nie jest przeznaczony na korytarz życia!
Jakie są zasady tworzenia korytarza życia w zależności od ilości pasów ruchu?
Poznaj proste zasady korytarza życia. Przepisy mówią, że w przypadku drogi wielopasmowej pojazdy jadące skrajnie lewym pasem ruchu powinny zbliżyć się do lewej krawędzi jezdni. Z kolei kierowcy na pozostałych pasach mają obowiązek zjechać jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. W efekcie korytarz życia powstaje na drugim pasie od lewej strony jezdni. Kierujący pojazdem może kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym pasie ruchu po przejeździe pojazdu uprzywilejowanego.
Źródło: https://pacjent.gov.pl/
Korytarz ratunkowy dla drogi z dwoma pasami ruchu
Gdy droga ma dwa pasy wystarczy usunąć się z drogi, zjechać na pobocze i zatrzymać się. Dzięki temu pomiędzy oboma pasami ruchu powstaje wolna przestrzeń, którą mogą wykorzystać pojazdy uprzywilejowane.
Korytarz życia zasady dla drogi z trzema pasami ruchu
Korytarz życia 3 pasy – poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest zobowiązany do usunięcia się z drogi pojazdu uprzywilejowanego, zjeżdżając jak najbliżej lewej krawędzi pasa, a poruszający się pasami sąsiednimi po prawej stronie ruchu są obowiązani do zjechania jak najbliżej prawej krawędzi pasów.
Korytarz ratunkowy dla drogi z czterema pasami jezdni
Korytarz życia 4 pasy – na lewą stronę zjeżdżają tylko pojazdy na lewym pasie. Wszyscy pozostali ustawiają się jak najbliżej prawej krawędzi.
Czy tworzenie korytarza ratunkowego jest obowiązkowe?
Korytarz życia przepisy : Każdy uczestnik ruchu drogowego ma obowiązek zjechać do krawędzi pasa ruchu i utworzyć na tyle szeroki korytarz życia, aby zmieścił się w nim nawet większy wóz straży pożarnej. Przepisy dotyczące korytarza życia oraz jazdy zgodnie z zasadą tzw. jazdy na suwak, wprowadzone zostały Ustawą z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. poz. 2202).
Jaki mandat za odmowę utworzenia korytarza życia?
Obowiązek udostępnienia pasa pojazdowi uprzywilejowanemu reguluje art. 9 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Za złamanie przepisów dotyczących tworzenia korytarza życia grozi mandat karny w wysokości do 2500 złotych. Gdy zachowanie kierującego spowoduje zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, może to skutkować nawet zatrzymaniem prawa jazdy.
Dla kogo tworzy się korytarz życia?
Tworzenie korytarza życia znacznie usprawnia i przyspiesza dojazd karetki, straży pożarnej czy policji do miejsca zdarzenia. Pojazd uprzywilejowany zawsze wyposażony jest w syreny. Poza nadawaniem sygnału dźwiękowego taki pojazd ma również włączone niebieskie światła błyskowe. Zwykle będą to więc powyższe służby, ale może się też zdarzyć, że z korytarza życia będą korzystać:
- Straż Graniczna
- Służba Celno-Skarbowa
- Straż Miejska
- Służba Więzienna
- Służba Parku Narodowego
- Inspekcja Transportu Drogowego
- Służba Ochrony Państwa
- ABW i CBA.
Przejazd jest możliwy także dla pojazdów zarządców dróg lub pomocy drogowej biorących udział w akcji ratowniczej. Nowe przepisy zabraniają pojazdom innym niż uprzywilejowane korzystania z utworzonego korytarza ratunkowego, a niestety zdarzają się kierowcy, którzy wykorzystują korytarz życia do zawracania! Absolutnie nie można tego robić.
FAQ- sekcja pytań i odpowiedzi
Masz pytanie, na które nie znalazłeś/aś odpowiedzi?
Podsumowanie
Korytarz życia tworzy się w celu ułatwienia przejazdu pojazdom uprzywilejowanym. Właściwe zachowanie na drodze umożliwia sprawny przejazd służbom ratunkowym i szybsze udzielenie pomocy poszkodowanym. Wprowadzone przepisy ograniczają również występowanie niebezpiecznych sytuacji, jak zajeżdżanie sobie drogi i tworzenie zatoru na drogach szybkiego ruchu i w mieście.
Chcesz wiedzieć, jak udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej przy wypadku samochodowym? Jak skutecznie wezwać pogotowie ratunkowe? Komu pomóc najpierw? Na czym polega schemat ABCDE? Jak pomóc poszkodowanemu przy obrażeniach brzucha? Sprawdź nasz profesjonalny kurs pierwszej pomocy w zakładce oferta lub skorzystaj z bezpłatnego szkolenia online:
Źródła:
https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/czym-jest-korytarz-zycia
https://www.gov.pl/web/gddkia/korytarz-zycia–prosta-zasada-ktora-ratuje-zycie