Poprawna i skuteczna rozmowa z dyspozytorem
Już dzieci w przedszkolu uczone są, na jaki numer telefonu powinny dzwonić, kiedy dzieje się coś niebezpiecznego. Uczą się specjalnych historyjek, które pozwalają zapamiętać numer 112 i 999. Jednak, mimo to w sytuacji, w której trzeba wykonać telefon, nagle przypominamy sobie wszystkie informacje oprócz tego, gdzie zadzwonić i co powiedzieć.
Wezwanie pomocy to jeden z kluczowych elementów udzielania pierwszej pomocy. Dobrze przekazana informacja o zdarzeniu może uratować życie, a już z pewnością wpłynie na szybkość przybycia karetki pogotowia. Poprawna i skuteczna rozmowa z dyspozytorem składa się z kliku elementów.
- Kiedy dzwonić na numer 112?
- Kto odbiera numer 112?
- Jak wygląda poprawna i skuteczna rozmowa z dyspozytorem?
- Co robi dyspozytor medyczny?
Kiedy dzwonić na numer 112?
Dzwoń na ten numer wyłącznie w sytuacjach, które zagrażają zdrowiu i życiu. Zadzwoń, kiedy jesteś świadkiem wypadku, zadzwoń, kiedy spotkałeś na ulicy nieprzytomną osobę, zadzwoń, kiedy twoja babcia ma silną duszność i ból w klatce piersiowej. Nie zastanawiaj się i dzwoń, kiedy, twój mąż rąbał drewno, poważnie uszkodził rękę i silnie krwawi.
Jest wiele wydarzeń, których należy dzwonić na numer 112 i nie zastanawiać się. Sam widzisz, że są to naprawdę poważne sytuacje, w których jest zagrożone życie. Dlatego tak ważne jest, żeby nie używać tego numeru, kiedy nie ma takiej potrzeby, a już tym bardziej dla żartów, pytając o taxi lub najbliższą pizzerię. Zgodnie z art. 66 PTK 2. Kodeksu wykroczeń blokowanie numeru alarmowego oraz nieuzasadnione wzywanie służb grozi mandatem do 1500 zł, ograniczeniem wolności lub aresztem.
Kto odbiera numer 112?
W Polsce operatorzy „numeru 112” odbierają kilka tysięcy telefonów dziennie. Przekazują oni informację do dyspozytora medycznego, straży pożarnej lub policji. Każda z osób, która pracuje jako dyspozytor medyczny, musi mieć wykształcenie medyczne, mieć co najmniej 3-letnie doświadczenie pracy w systemie ratownictwa medycznego i przejść specjalne szkolenie. To wszystko sprawia, że nie musisz się martwić, że trafisz na kogoś niekompetentnego, on doskonale wie jak pomóc poszkodowanemu. Nawet jeżeli nie będziesz wiedział, co powiedzieć lub zrobić, dyspozytor zada odpowiednie pytania i krok po kroku wytłumaczy, co masz zrobić.
Numer alarmowy jest całkowicie darmowy, działa nawet, w przypadku gdy nie masz zasięgu, a nawet by zadzwonić nie potrzebujesz karty SIM.
Jak wygląda poprawna i skuteczna rozmowa z dyspozytorem?
Dzwoniąc na numer 112, przede wszystkim spróbuj zachować spokój i zadbaj o swoje bezpieczeństwo. Operator numeru 112 przekieruje rozmowę do dyspozytora medycznego. Po sygnałach usłyszysz komunikat: „Ratownictwo medyczne, słucham”, wtedy możesz zacząć mówić.
Najważniejszą informacją, którą musisz przekazać w pierwszej kolejności, jest dokładny adres zdarzenia. Najczęściej jest to miejscowość, ulica, numer domu i mieszkania. Jeżeli nie znajdujesz się w budynku, ustal numer drogi czy kilometr na autostradzie. Przydatne mogą się okazać charakterystyczne punkty w terenie, jakiś konkretny budynek, kościół, pomnik. Jest to ważne z tego względu, że w momencie, kiedy połączenie zostanie przerwane, dyspozytor będzie już wiedział, gdzie zadysponować pomoc.
W następnej kolejności opowiedz, co się wydarzyło. Ważne jest, żeby informacje były krótkie, zwięzłe i na temat. Jak najlepiej potrafisz, opowiedz, dlaczego potrzebna jest pomoc. Podaj liczbę osób poszkodowanych, stan, w jakim się znajdują i ile mają lat. Nie martw się, że nie powiesz czegoś istotnego. Jeżeli będzie taka potrzeba, dyspozytor dopyta o szczegóły.
Na koniec możesz powiedzieć, jak się nazywasz i czy jesteś spokrewniony z osobą poszkodowaną. Gdy operator zadecyduje, że jest potrzebna pomoc medyczna, zostaniesz połączony z dyspozytorem medycznym, który wytłumaczy ci jak postępować dalej. Nigdy nie rozłączaj się pierwszy, jeżeli nie usłyszysz, że zgłoszenie zostało przyjęte. Dyspozytor jest twoim przyjacielem, chce nam pomóc, dlatego słuchaj uważnie, co mówi i odpowiadaj na pytania.
Co robi dyspozytor medyczny?
W momencie, kiedy trwa jeszcze rozmowa, dyspozytor medyczny wypełnia dane i podejmuje decyzje o tym, czy dysponuje zespół ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia. Podczas gdy będziesz opowiadał na ewentualne pytania, ambulans może być już w drodze, dlatego nie musisz się denerwować tym, że rozmowa trwa zbyt długo. Nie stanie się tak, że dopiero po rozłączeniu informacja o zdarzeniu zostanie przekazana dalej.
Bardzo często zdarza się, że dyspozytor, aż do przyjazdu ambulansu instruuje, w jaki sposób prowadzić podstawowe zabiegi resuscytacyjne BLS. Dodatkowo utrzymuje on stały kontakt z członkami zespołu ratownictwa medycznego i przekazuje im niezbędne informacje przez specjalny tablet. Wskazuje również szpitalny oddział ratunkowy lub szpital, do którego można przetransportować poszkodowanego.
W ciągu dnia każdy z nas wykonuje dziesiątki telefonów, nie bój się zadzwonić, kiedy ktoś będzie potrzebował pomocy. Jeżeli dyspozytor uzna, że nie ma zagrożenia życia to może przekierować Ciebie do lekarza rodzinnego POZ.
Tym jednym telefonem możesz uratować życie.
pozdrawiam
2 komentarze